Consiglio Direttivo 2020 - 2021

L'assemblea degli associati in data 25 novembre 2019 ha eletto il Consiglio Direttivo per il biennio 2020 – 2021 nelle persone di: Riccardo Bacarelli, Gianluca Berardi, Bruno Botticelli, Pietro Cantore, Alessandro Cesati, Alessandra Di Castro, Marco Longari, Dario Mottola, Walter Padovani, Tomaso Piva e Maria Novella Romano.

I Consiglieri, nella riunione del 16 dicembre 2019 hanno nominato Alessandra Di Castro Presidente dell' Associazione; Riccardo Bacarelli e Walter Padovani Vice Presidenti; Tomaso Piva Segretario Generale e Pietro Cantore Tesoriere.

Il nuovo Consiglio parte da un ottimo lavoro svolto dal Presidente uscente Enrico Frascione e dai presidenti che lo hanno preceduto, Giovanni Pratesi e Carlo Orsi, con cui la maggior parte di noi ha avuto il privilegio e la fortuna di collaborare.

"Prendo questo testimone con grande senso di responsabilità ed è mia intenzione lavorare al meglio anche per introdurre novità che siano al passo con i cambiamenti del tempo. Il mercato dell’arte e il collezionismo sono parte di un mondo che muta velocemente, è pertanto necessario rendere “dinamico” un mestiere come il nostro storicamente ancorato alla tradizione.
Ritengo prioritario tra i diversi scopi dell’Associazione quello di promuovere, ridefinendoli, il ruolo, il valore e l’identità degli antiquari italiani, sul territorio nazionale ma anche in ambito internazionale. Così come credo fermamente nella collegialità e in una gestione più partecipata dell’Associazione. Per raggiungere questi obiettivi cercheremo di agevolare uno scambio continuo e proficuo di idee tra tutti gli associati, nelle grandi città come negli altri centri italiani, vitali e densissimi di cultura.
Infine, dobbiamo impegnarci ancora di più per rafforzare il nostro profilo istituzionale, senza però snaturare la nostra nobile professione, proseguendo il lavoro lungo e tenace delle consigliature passate, intensificando i rapporti e il dialogo costante con il MIBACT, con gli organi politici preposti alla cultura e al commercio e con il NTPC dell’Arma dei Carabinieri."


Alessandra Di Castro
Presidente AAI

history

HISTORY OF THE ASSOCIATION

The Italian Antiquarians Association (Associazione Antiquari d'Italia) was established on 10 October 1959, in a gesture intended to support and share the spirit and ideals of the Florence International Antiques Fair. The Fair is the feather in the cap of the Association, and over the years it has endeavoured to consistently raise the level of quality, identifying with the aims and ambitions of its members and succeeding in consolidating its status as one of the most authoritative events on the international scene. The objective was, first and foremost, to offer prestigious antiquarians an institution and an event in which they felt they had a voice and which was able to listen, understand and represent them beyond a market experienced at the time as a blurred and confused muddle.

In this sense both the Association and the Fair (which is on record as being the first antique art fair in the world) immediately made their mark, established as a model of quality and morality not only on the Italian scene but also on the international stage, like all the events that were to follow.

Fairness and clear perspectives are therefore the hallmark of the attitude that the Association has always had towards its members, both in the case of disputes – in which it plays a role of conciliation and mediation between the adversary parties – and in terms of supporting and protecting its members in the case of clearly prejudicial actions or measures.

Transparency in the trade of works of art is indeed one of the fundamental benchmarks of the Association, together with the severe prosecution of any unfair dealing or underhand expedients, which it has always staunchly fought against, even through legal measures: a stalwart and resolute stand in defence of antique art and the enhancement of its heritage.

Today, the Association numbers 160 antiquarians, belongs to the International Confederation of Art and Antique Dealers' Associations (CINOA), is involved in the organisation of prestigious cultural events, sponsors lectures and conferences designed to foster and spread a knowledge of antiques and antique dealing. Finally, it also offers scholarships, awards and certificates aimed at stimulating the culture and knowledge of the heritage of antique art.